Onderwijs:
de kern van onze projecten
WIE ZIJN WIJ?
De Astralis Foundation werd in 2015 opgericht omdat verschillende leden van eenzelfde familie zich wilden verenigen rond een gemeenschappelijk project, om zo de impact van hun filantropische inspanningen en maatschappelijke betrokkenheid te vergroten.
De Astralis Foundation wil de levensomstandigheden van de huidige en toekomstige generaties verbeteren door onderwijsgerelateerde activiteiten in België te steunen.
Onderwijs is de kern van onze projecten, met de ambitie om :
-
Ongelijkheid in het schoolsysteem te verminderen
-
Onderwijsteams te ondersteunen en stimuleren
-
Het gebruik van innovatieve leermiddelen te bevorderen
-
De inspanningen van de publieke sector te steunen in het kader van het "Pacte pour un Enseignement d’Exellence" binnen de Federatie Wallonië-Brussel
Het team van de Astralis Foundation selecteert de projecten zorgvuldig en houdt daarbij rekening met:
-
De kwaliteit van de projectdrager
-
Het potentieel voor systeemimpact van de voorgestelde oplossing
-
De innovatieve aard van het project
-
De bereidheid om samen te werken met andere spelers in het onderwijsveld
ONZE MISSIE
De Astralis Foundation werkt systemisch aan de verbetering van het Belgisch onderwijs, in de eerste plaats aan het verplichte onderwijs in Franstalig België.
Wij willen een systeemimpact hebben, zowel kwantitatief, door projecten te ondersteunen die geleidelijk hun actieradius vergroten, als kwalitatief, door projecten te ondersteunen die meedenken met de overheidsinstanties.
Via geselecteerde verenigingen steunen we projecten met een actieve rol in het verbeteren van het onderwijs.
We ondersteunen projecten die in scholen actie ondernemen op verschillende niveaus:
-
Samenwerkingen tussen en en training van leerkrachten: Teach for Belgium
-
Zelfontplooiing van leerlingen en hen aanmoedigen om na te denken over hun toekomst: TADA (ToekomstATELIERdelAvenir)
-
Taal in het onderwijs: PARLER
-
Remediëring en bijlessen: Schola ULB
-
Schoolklimaat: Université de Paix (KiVa), EVO (KiVa Vlaanderen), ABS
-
Leerlingen met speciale behoeften (dys-): Apeda (Numabib), Eureka (Geef Af!)
-
Digitale hulpmiddelen op school: Khan Academy
Om verenigingen te helpen netwerken, ze te versterken en op te leiden, ondersteunen we Be Education.
Tot slot verleent de Astralis Foundation in het kader van de uitvoering van het "Pacte pour un Enseignement d’Exellence" ook steun aan de vzw Agir pour l'Enseignement (APE).
ONZE PROJECTEN
COHERENTIE
COMPLEMENTARITEIT
SYSTEEMIMPACT
Teach for Belgium wil de ongelijkheid in het onderwijs verminderen door jonge afgestudeerden en professionals te motiveren en op te leiden tot inspirerende leerkrachten voor leerlingen in de meest kansarme scholen van België. Teach for Belgium biedt deelnemers een specifieke tweejarige training en persoonlijke ondersteuning.
PARLER (Parler, Apprendre, Réfléchir, Lire Ensemble pour Réussir - Praten, Leren, Denken, Samen Lezen om te Slagen) is een programma dat is ontwikkeld om schooluitval in kansarme wijken te voorkomen, door de mondelinge taalvaardigheden te ontwikkelen vanaf de 3e kleuterklas tot en met het 2e leerjaar. Het programma geeft de voorkeur aan een gedifferentieerde aanpak en organiseert activiteiten per behoeftegroep. Het programma wordt momenteel beheerd door een onderzoeksteam van de Universiteit van Luik.
Schola ULB beheert het grootste gratis bijlesprogramma voor leerlingen met leermoeilijkheden in Brussel.
Dankzij het tutorprogramma kunnen vrijwillige studenten uit het hoger onderwijs:
-
leerlingen met problemen ondersteunen op het gebied van kennis, vaardigheden en soft skills
-
jongeren helpen om opnieuw graag naar school te gaan en hun zelfvertrouwen terug te winnen
-
toekomstperspectieven bieden aan jonge leerlingen
Ze bieden wekelijks ondersteuning van hoge kwaliteit aan groepen van 3 tot 8 leerlingen uit het basis- en secundair onderwijs.
KiVa is een preventie- en interventieprogramma tegen pesten op basisscholen. Dit innovatieve programma, dat in Finland werd ontwikkeld, maakt gebruik van het nieuwste onderzoek naar pesten en de mechanismen ervan en past dit toe op de schoolomgeving.
In 2019 reisden trainers van de Université de Paix naar Finland voor een opleiding over het KiVa-programma. Bij hun terugkeer in België pasten ze het programma aan de realiteit in het Franstalig landsgebied aan en verrijkten ze het met hun terreinervaring, om het KiVa-programma vervolgens te lanceren.
Dit programma wordt nu ondersteund door de Federatie Wallonië-Brussel.
EVO (Expertisecentrum Verbindend Onderwijs) is een vzw die werkt aan het creëren en behouden van een klimaat van vrede. Het doel is om mensen aan te moedigen beter samen te leven, door ideeën te delen, te experimenteren met situaties, zich bewust te worden van hun relatie met zichzelf, met anderen en met de groep, en instrumenten te delen om conflicten te voorkomen en te beheersen.
De strategische doelstellingen van Expertisecentrum Verbindend Onderwijs 2023-2026 omvatten in Vlaanderen de implementatie van het Finse pestpreventieprogramma ‘KiVa’. Dit programma combineert preventieve en oplossingsgerichte antwoorden op pesten, door de hele onderwijsgemeenschap te mobiliseren en op te leiden. Het algemene doel is om het welzijn van kinderen en het schoolklimaat te verbeteren. Het specifieke doel is om pesten in scholen te verminderen.
Apeda en Eureka werken samen aan de ontwikkeling van Numabib, een digitale bibliotheek die leerlingen met leermoeilijkheden een digitale versie biedt van het geschreven materiaal dat in de klas wordt gebruikt. Deze hulpmiddelen stellen kinderen met speciale behoeften (dys-) in staat om op dezelfde manier als andere leerlingen te profiteren van onderwijsmiddelen, om zo hun leren te vergemakkelijken.
Eureka Leuven biedt kinderen met speciale behoeften al meer dan 25 jaar kansen om vooruit te komen in het reguliere onderwijs. Met het project ‘Geef Af! Leren met en digitale bril’ biedt Eureka nu ook een virtuele assistent die het kind en zijn coach met elkaar verbindt. Dyslectische en dyspraxische leerlingen tussen 7 en 15 jaar kunnen gemakkelijker digitaal communiceren met hun ouders, hun leerkrachten en de professionals die hen helpen om hun moeilijkheden te compenseren, en dan vooral bij problemen die verband houden met dyslexie.
De missie van ABS (vrijwillige schoolmedewerkers) is het ontwikkelen van een cultuur van effectief vrijwilligerswerk in scholen tijdens de schooluren, met prioriteit voor de meest kansarme scholen in de Federatie Wallonië-Brussel.
Het bundelen van menselijke energie in scholen betekent het verbeteren van de werkomstandigheden van de betrokkenen ter plaatse, het ondersteunen van de noodzakelijke transformaties en samenwerken aan het succes van scholen.
Khan Academy werkt samen met leerkrachten, leerlingen en opvoeders om het onderwijs wereldwijd te transformeren. In het Franstalig landsdeel werken zij sinds 2013 onder de naam Bibliothèques sans Frontières. Er werden meer dan 4.500 videolessen en oefeningen gemaakt en vertaald door Franstalige pedagogen en leerkrachten, onder toezicht van een wetenschappelijk comité.
In de Belgische en Franstalige versies beslaat het platform het volledige wiskundecurriculum van de Federatie Wallonië-Brussel, van de basisschool tot de eerste universiteitsjaren. Het bevat ook het wetenschapsleerplan voor het hoger secundair onderwijs en een inleiding tot informatica.
Khan Academy is ook aanwezig in Vlaanderen en zet alle wiskundige inhoud om in het Nederlands voor lagere en middelbare scholen.
Deze leermiddelen zijn 100% gratis en bieden een gepersonaliseerd leertraject in de belangrijkste academische vakken van het basis- en secundair onderwijs.
Be education is een netwerk van een veertigtal initiatieven en heeft als gemeenschappelijke missie het succes van elke leerling in België bevorderen. De leden van het netwerk bestrijden ongelijkheid en vroegtijdig schoolverlaten, versterken het leren, bestrijden pesten op school en moedigen leerlingen aan om verantwoordelijke en solidaire burgers te worden. Be education ondersteunt zijn leden via capacity building, de uitwisseling van beste praktijken en bevordert de samenwerking met het schoolsysteem.
De vzw Agir pour l'Enseignement (APE) ondersteunt, op hun vraag, de verantwoordelijken van het schoolsysteem in de Federatie Wallonië-Brussel (FWB) in het kader van het "Pacte pour un Enseignement d'Excellence", in maart 2017 goedgekeurd door de FWB. De vzw wil helpen bij het succesvol implementeren van de initiatieven die het meeste kans hebben om een significante en duurzame impact te hebben op het verbeteren van de kwaliteit en rechtvaardigheid van het schoolsysteem in de FWB.
Meer specifiek voorziet APE verantwoordelijken en hun teams (zowel op centraal niveau als in de inrichtende machten) van kwalitatief hoogstaand personeel om de entiteiten die dat wensen te helpen via cocreatie, door ze uit te rusten, op te leiden en te ondersteunen, met respect voor hun specifieke kenmerken en autonomie.
CONTACT
De Astralis Foundation selecteert projecten zonder een oproep tot kandidaatstelling.
Het spijt ons dat we niet kunnen reageren op spontane verzoeken om ondersteuning.
Bedankt voor uw begrip.
U kunt contact met ons opnemen via onderstaand formulier of een e-mail sturen naar info@astralis.be